Opening fietszone

June 12, 2020

Vandaag werd de nieuwe fietszone in de binnenstad ingefietst. Het stadscentrum wordt vanaf 12 juni één aaneengesloten fietszone. 53 straten worden fietsstraten waarin gemotoriseerd verkeer achter fietsers blijft.

 

An Christiaens, burgemeester wnd.:

“Het omvormen van de fietsstraten in het centrum van onze stad naar een fietszone past in de visie van ons mobiliteitsplan: Het klimaat voor fietsers verbeteren op het vlak van bereikbaarheid en veiligheid. Samen met de voetgangerszone rondom de Grote Markt wordt de volledige zone binnen de Wallen omgevormd tot een fietszone.”

 

Straten binnen de fietszone: de Tieckenstraat, Hemelingenstraat, Maastrichterstraat, Veemarkt, Kloosterstraat, Onze-Lieve-Vrouwestraat, Kielenstraat, de Schiervelstraat, Leopoldwal (tussen Clarissenstraat en Maastrichterstraat en tussen Clarissenstraat en Kielenstraat), Clarissenstraat, Predikherenstraat, Riddersstraat, Piepelpoel, Vrijthof, Koppelkist, Museumkwartier, Graanmarkt, Moerenstraat, Repenstraat, Corversstraat, Agnetenberg, Koolkuil, Wijngaardstraat, St-Catharinastraat, Vlasmarkt, Mombersstraat, Minderbroedersstraat, Kastanjewal, St-Lutgartstraat, Looiersstraat, Luikerstraat, Herckenrodestraat, St-Jansstraat, Jekerstraat, Regulierenplein, Putstraat, Hondsstraat, Kleine Hondsstraat, Kattenstraat, Muntstraat, Bulkerstraat, Krekelstraat, Plein, Grote Markt, Stadhuisplein, Nieuwstraat, Brouwersstraat, Bredestraat, Onder de Linde, St-Ursulastraat, St-Rosastraat, St-Jozefsstraat.

 

Wat is een fietszone?

  • Een fietszone is een fietsvriendelijk gebied dat bestaat uit een netwerk van aaneengesloten fietsstraten. De toegangen tot de fietszone zijn gemarkeerd met rode vlakken en/of fietslogo's en verkeersborden. Ook binnen de zone herinneren borden op bepaalde locaties aan de aangepaste regels.

  • De maximumsnelheid in een fietszone is 30 km/u voor alle weggebruikers.

  • In een fietsstraat is het verboden om fietsers in te halen en moeten alle gemotoriseerde voertuigen dus altijd achter de fietsers blijven.

  • Enkel prioritaire voertuigen (met sirene en zwaailicht) mogen fietsers inhalen.

  • Fietsers gebruiken de volledige breedte van (hun deel van) de rijbaan.
    In een eenrichtingsstraat gebruiken ze de volledige breedte van de rijbaan.
    In tweerichtingsstraten gebruiken fietsers de rechterhelft van de rijbaan.

  • Fietsers mogen auto’s links inhalen.

  • Als auto’s stilstaan mogen fietsers ze ook langs rechts voorbijrijden.

Voordelen

  • De fietser is zichtbaarder in het straatbeeld.

  • Het is veiliger voor de fietser.

  • De fietser wordt niet verdrongen door auto's die willen inhalen.

  • De continuïteit van een fietsroute blijft verzekerd op een plek waar geen fietspad is.

Wat wijzigt er niet?

  • De verkeersregels blijven vanzelfsprekend van toepassing. Zo mag er bijvoorbeeld niet op het voetpad gefietst worden en blijft de voorrang van rechts gelden.

  • Hoffelijkheid is tweerichtingsverkeer: van de automobilist naar de fietser, maar ook omgekeerd. Toon als fietser ook respect voor de andere weggebruikers.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

Please reload

© 2018 | An Christiaens

  • YouTube Social Icon
  • Wix Twitter page
  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon