Akkoord sneltram Hasselt-Maastricht moet uitgevoerd worden


2018 zou de eerste sneltram tussen de stations van Hasselt en Maastricht moeten sporen. Aan Nederlandse zijde blijven problemen opduiken, maar 'pacta sunt servanda': het akkoord moet uitgevoerd worden zoals gepland.De tram maakt deel uit van het Spartacusplan, een fijnmazig mobiliteitsproject dat Limburg eindelijk het openbaar vervoer zal geven dat het nodig heeft.

An Christiaens: "De overeenkomst rond Spartacus Lijn 1 moet gerespecteerd worden met als eindhalte station Maastricht. Minister Weyts moet tot een onderhandelde oplossing met Maastricht komen. Het doel kan ook via een alternatief tracé bereikt worden, of gefaseerd met een strikt afgesproken timing."

In maart 2014 tekenden Vlaanderen en Nederland een overeenkomst waarin de routevan de tram werd vastgelegd. Het project zou eindelijk uit de startblokken schieten, maar van een vliegende start is alsnog geen sprake. Enkele maanden na de ondertekening kwamen de eerste berichten over problemen aan Nederlandse zijde. De Wilhelminabrug, die de tram over de Maas zou leiden, diende verstevigd te worden. De nodige infrastructuurwerken waren voor de provincie Limburg en de gemeente Maastricht onbetaalbaar. Maastricht vroeg en kreeg 6 maanden bedenktijd. Een beslissing door de Raad van State in februari 2015 zorgde opnieuw voor onrust: de plannen moesten, gelukkig beperkt, aangepast worden om trillings- en geluidshinder te beperken. Op 25 februari beslist de gemeenteraad de eindhalte aan het station op te geven en wil tegen de zomer een verkorting laten onderzoeken. An Christiaens: "Afspraken zijn afspraken. Zowel met de betrokken gemeenten als tussen Vlaanderen en Maastricht zijn er overeenkomsten gesloten. Vlaanderen staat met het getekende contract sterk in de schoenen, maar ik rekenen op een proactieve houding van de minister."

© 2018 | An Christiaens

  • YouTube Social Icon
  • Wix Twitter page
  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon